Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez dorosłych i zapewnienia im bezpieczeństwa w Miejskim Przedszkolu nr 13 w Katowicach
Preambuła
Zasadą obowiązującą pracowników Przedszkola jest podejmowanie działań mających na celu ochronę godności dziecka i poszanowanie jego praw. Członkowie personelu Przedszkola traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez członków personelu wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Każdy pracownik zobowiązany jest dbać o prawidłowy rozwój dzieci i przestrzegać zarządzeń i procedur określonych w niniejszym dokumencie. Pracownik Przedszkola, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej instytucji oraz swoich kompetencji.
Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci
-
Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
-
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483
z późn. zm.) -
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
-
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
-
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
-
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U.
-
z 2021 r. poz. 1249).
-
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
-
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
-
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360
z późn. zm.) -art. 23 i 24 -
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U.
z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
Rozdział I
Objaśnienie terminów
-
Dziecko w świetle polskiego prawa jest każda istota ludzka od poczęcia, aż do osiągnięcia pełnoletności (tj. do ukończenia 18 roku życia).
-
Pracownik Przedszkola (personel) jest to osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej a także wolontariusz i stażysta lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
-
Kierownictwo – dyrektor i wicedyrektorzy.
-
Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy (rodzic, opiekun prawny) lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu (w tym rodzina zastępcza).
-
Inna osoba - osoba nie będąca pracownikiem Przedszkola.
-
Wyrażenie zgody przez opiekuna dziecka rozumie się jako zgodę co najmniej jednego z opiekunów. W przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd.
-
Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego wpływającego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym:
- pracownika Placówki,
- jego opiekunów.
Krzywdzeniem jest:
-
Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.
-
Przemoc psychiczna/emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie
i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi
i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać. -
Przemoc seksualna – to angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego
(np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas. -
Przemoc rówieśnicza – ze szczególnym uwzględnieniem formy przemocy online, na przykład: szydzenie z wyglądu, z choroby, z dysfunkcji, dysponowanie wizerunkiem bez zgody rówieśnika, namawianie do przestępstwa, wyśmiewanie, używanie przemocy fizycznej.
-
Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych
i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, nie zapewnienie mu bezpieczeństwa, odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak nadzoru w czasie wolnym oraz odpowiedniej opieki podczas wypełniania obowiązku szkolnego.
-
Osoba odpowiedzialna za Standardy ochrony małoletnich, zwane dalej Standardami-wyznaczony przez dyrektora pracownik sprawujący nadzór nad ich realizacją.
-
Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie Placówki oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
-
Danymi osobowymi dziecka jest każda informacja umożliwiająca identyfikację dziecka.
-
Zespół interdyscyplinarny - to zespół powoływany przez władze samorządowe (wójta, burmistrza albo prezydenta miasta) w ramach realizowania przedsięwzięć na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Rozdział II
Rozpoznawanie czynników ryzyka krzywdzenia dzieci i reagowanie na nie
-
Pracownicy przedszkola posiadają niezbędną wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
-
W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy przedszkola informują wychowawcę grupy, do której uczęszcza dziecko. Wychowawca grupy informuje dyrektora a następnie w obecności dyrektora rodziców/prawnych opiekunów, przekazując informacje na temat zidentyfikowanych symptomów oraz dostępnej formy wsparcia i motywowania ich do szukania dla siebie pomocy.
-
Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
-
Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko
i dziecko – dziecko ustalone w Przedszkolu. Zasady stanowią Załącznik nr 1
do niniejszych Standardów. -
Rekrutacja pracowników Placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
-
Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom i udzielenie im wsparcia oraz prowadząca rejestr spraw zgłaszanych jest na terenie przedszkola dyrektor. W przypadku nieobecności dyrektora wpisu dokonuje wychowawca grupy.
-
Informacje w rejestrze obejmują: datę, personalia osoby zgłaszającej, personalia dziecka, krótki opis sprawy, planowane kroki i ustalenia.
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
-
W przypadku zauważenia przez pracownika Przedszkola, że dziecko jest krzywdzone, osoba ta ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej, powiadomienia wychowawcy grupy, który przekazuje informację dyrektorowi przedszkola.
-
W przypadku krzywdzenia dziecka na terenie placówki przez pracownika Przedszkola lub inną osobę:
-
Dyrektor zapewnia bezpieczeństwo dziecku, odseparowuje je od osoby krzywdzącej.
-
Dyrektor wzywa osobę, którą podejrzewa się o krzywdzenie i informuje
ją o zarzutach skierowanych wobec niego. -
Dyrektor w celu wyjaśnienia prawdziwości faktów, sporządza opis zaistniałej sytuacji na podstawie rozmów:
-
z dzieckiem (w obecności pedagoga/psychologa specjalnego lub wychowawcy grupy, który sporządza notatkę z rozmowy Załącznik nr 11),
-
ze zgłaszającym fakt krzywdzenia dziecka (w obecności pedagoga specjalnego/psychologa lub wychowawcy grupy, który sporządza notatkę
z rozmowy), -
z podejrzanym o krzywdzenie (w obecności pedagoga specjalnego/psychologa lub wychowawcy grupy, który sporządza notatkę z rozmowy).Na podstawie opisu sytuacji pedagog specjalny/psycholog wraz z wychowawcą grupy sporządza Plan pomocy dziecku Załącznik nr 3, który zawiera wskazania dotyczące:
-
działań, jakie Placówka podejmuje na rzecz dziecka, w celu zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji
-
zdyscyplinowania krzywdzącego (forma zależy od tego, kim jest krzywdzący, czy pracownikiem, czy opiekunem dziecka uczęszczającego do placówki). W przypadku pracownika pedagogicznego konsekwencje wynikają z przepisów Karty Nauczyciela, w przypadku pracownika obsługi z Kodeksu Pracy,
do zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa policji włącznie.
Jeśli krzywdzącym jest opiekun dziecka, konsekwencje mogą być różnorodne, do zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa włącznie -
wsparcia, jakie Placówka zaoferuje dziecku
-
skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
-
W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica/prawnego opiekuna
-
Dyrektor wzywa osobę, którą podejrzewa się o krzywdzenie i informuje
ją o podejrzeniu w obecności pedagoga/psychologa lub wychowawcy grupy, którzy sporządzają notatkę z rozmowy -
Dyrektor wraz z pedagogiem/psychologiem lub wychowawcą grupy sporządzają opis zaistniałej sytuacji z rozmów:
-
z dzieckiem (w obecności pedagoga/psychologa lub wychowawcy grupy, który sporządza notatkę z rozmowy),
-
ze zgłaszającym fakt krzywdzenia dziecka (w obecności pedagoga /psychologa lub wychowawcy grupy, który sporządza notatkę z rozmowy),
-
z rodzicem/prawnym opiekunem nie krzywdzącym dziecka (w obecności pedagoga specjalnego /psychologa lub wychowawcy grupy, który sporządza notatkę z rozmowy),
-
podejrzanym o krzywdzenie (w obecności pedagoga specjalnego /psychologa lub wychowawcy grupy, który sporządza notatkę z rozmowy),
-
Na podstawie opisu sytuacji pedagog/psycholog wraz z wychowawcą grupy sporządza Plan pomocy dziecku, który zawiera wskazania dotyczące działań, jakie Przedszkole podejmuje w celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecku, uporządkować
w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji:
-
w przypadku doświadczania przez dziecko przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożenia jego życia:
zadbanie o bezpieczeństwo dziecka i odseparowanie go od rodzica/opiekuna podejrzanego o krzywdzenie,
zawiadomienie policji lub prokuratury
-
w przypadku doświadczania przez dziecko zaniedbania ze strony rodzica:
zadbanie o bezpieczeństwo dziecka,
rozmowa z rodzicem/opiekunem i powiadomienie o możliwości wsparcia psychologicznego i/lub materialnego,
w przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna powiadomienie MOPS i sądu rodzinnego
-
w przypadku, gdy dziecko doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej
(np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):
zadbanie o bezpieczeństwo dziecka,
przeprowadzenie rozmowy z rodzicem/opiekunem podejrzanym
o krzywdzenie i powiadomienie o możliwości wsparcia psychologicznego,
w przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna lub powtarzającej się przemocy złożenie do sądu rodzinnego wniosku o wgląd w sytuację rodziny.
skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
-
W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) Dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog specjalny /psycholog, wychowawca dziecka, dyrekcja przedszkola, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
-
Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 4 pkt. 3. Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga specjalnego / psychologa lub wychowawcy oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
-
W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne.
-
Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka nie będących osobami krzywdzącymi na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji.
-
Ze spotkania sporządza się protokół.
-
Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga specjalnego /psychologa opiekunom z zaleceniem współpracy i jego realizacji.
-
Wychowawca grupy monitoruje przebieg realizacji planu pomocy i jego skutków względem dziecka.
-
Pedagog specjalny /psycholog informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
-
Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga specjalnego /psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym – Dyrektor składa zawiadomienie
o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd
w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A”
do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego -
Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
-
W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka,
a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie. -
Z przebiegu interwencji sporządza się Kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 5. Kartę załącza się do indywidualnej teczki dziecka, znajdującej się u wychowawcy grupy do której uczęszcza dziecko.
-
Wszyscy pracownicy Placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka
lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji
w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom
w ramach działań interwencyjnych.
-
W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią, czyli taką, która nie ukończyła 18. roku życia (przemoc rówieśnicza)
-
w przypadku doświadczania przez dziecko ze strony innego dziecka przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożenia jego życia:
-
wychowawca jest zobowiązany zadbać o bezpieczeństwo dziecka i w miarę możliwości odseparować je od osoby podejrzanej o krzywdzenie,
dyrektor z wychowawcą sporządza opis zaistniałej sytuacji z rozmów:
-
z dzieckiem
-
ze zgłaszającym fakt krzywdzenia dziecka,
-
podejrzanym o krzywdzenie.
-
Psycholog z wychowawcą przeprowadzają rozmowę z rodzicami/opiekunami dzieci uwikłanych w przemoc,
-
Psycholog z wychowawcą sporządza Plan pomocy dziecku, który zawiera wskazania dotyczące:
-
-
działań, jakie placówka podejmuje w celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecku, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji (Dyrektor Placówki powiadamia najbliższy sąd rodzinny lub policję, wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa);
-
wsparcia, jakie Placówka zaoferuje dziecku,
-
-
W przypadku, gdy dziecko doświadcza ze strony innego dziecka jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):
-
-
Psycholog/pedagog specjalny z wychowawcą są zobowiązani zadbać
o bezpieczeństwo dziecka i w miarę możliwości odseparować je od osoby podejrzanej o krzywdzenie,
Psycholog/pedagog specjalny z wychowawcą sporządza opis zaistniałej sytuacji rozmów:
-
z dzieckiem
-
ze zgłaszającym fakt krzywdzenia dziecka,
-
podejrzanym o krzywdzenie.
-
psycholog z wychowawcą przeprowadzają rozmowę osobno z rodzicami dziecka krzywdzącego i krzywdzonego oraz opracują działania naprawcze,
-
w przypadku powtarzającej się przemocy Dyrektor Placówki powiadamia sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny dziecka krzywdzącego
-
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:
-
Z każdego przypadku krzywdzenia sporządza się pisemny protokół (notatki, plan działania) Protokół (Załącznik nr 4) winien zawierać opis stanu faktycznego oraz opis podjętych działań. Protokół podpisuje dyrektor lub wicedyrektor przedszkola
-
Protokoły przechowywane są w odpowiednich do tego warunkach. Osobie uprawnionej wydaje się protokół na jej pisemny wniosek w ciągu 5 dni.
Rozdział IV
Zasady ochrony danych osobowych
-
Jednostka oświatowa uznając prawo dziecka do prywatności zapewnia zgodne
z przepisami standardy ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka. -
Dane osobowe dzieci gromadzone są na podstawie przepisów obowiązującego prawa w celu realizacji zadań powierzonych jednostce. Dane gromadzone na podstawie przepisów prawa są przez jednostkę przetwarzane w zakresie i czasie, jaki jest
w wskazany przepisach. -
Dane są gromadzone także na podstawie zgody rodziców w celu prezentacji
i promocji przedszkola oraz docenienia osiągnięć uczniów. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdej chwili. -
Rodzice dzieci zostają poinformowani o celu gromadzenia danych, podstawie prawnej, ich odbiorcach i okresie przechowywania.
-
Rodzice zostają również poinformowani jeśli jakiekolwiek dane będą przekazywane do państw trzecich (tzn. inne, niż państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego) lub gdy dane podlegały będą zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.
-
Obowiązkowo przekazywane są także informacje na temat przysługujących praw
w związku z przetwarzaniem danych, tj:
-
prawa do dostępu do danych oraz ich kopii,
-
prawa do poprawiania i aktualizowania danych,
-
prawa do usunięcia danych lub ograniczenia ich przetwarzania,
-
prawo do przenoszenia danych,
-
złożenia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Wizerunek ucznia jest przetwarzany w celu:
-
-
Zapewnienia bezpieczeństwa poprzez rejestrację monitoringiem wizyjnym -
na podstawie przepisów obowiązującego prawa. -
Prezentacji działań przedszkola i osiągnięć ucznia na terenie przedszkola oraz na stronach internetowych i mediach społecznościowych należących do jednostki – na podstawie zgody wyrażonej przez rodziców ucznia.
-
-
Rozdział V
Zasady ochrony wizerunku dziecka
Zasady przetwarzania danych w ramach monitoringu wizyjnego
-
Monitoring wizyjny obejmuje część ogrodu przedszkolnego.
-
Monitoring nie obejmuje klas lekcyjnych, szatni innych niż służących do pozostawiania odzienia wierzchniego, toalet, stołówki oraz innych miejsc, gdzie mogłaby zostać naruszona intymność ucznia.
-
Wprowadzono procedurę regulującą kwestie bezpieczeństwa i zasady przetwarzania danych pochodzących z nagrań.
-
Nagrania te są udostępniane wyłącznie osobom, których dotyczą z zachowaniem poufności danych innych osób, które się na nim znalazły.
Zasady przetwarzania wizerunku w celu promocji działań jednostki
-
-
Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
-
Zgodę można wycofać w dowolnym momencie oraz a wraz z jej wycofaniem wnioskować o usunięcie danych przetwarzanych na jej podstawie.
-
Zdjęcia i nagrania przetwarzane są przez okres 3 lat od zakończenia edukacji lub do wycofania zgody na ich przetwarzanie.
-
Materiały zawierające wizerunek są każdorazowo przed wykorzystaniem analizowane pod względem moralnym, etycznym oraz pod względem bezpieczeństwa, aby zapobiec udostępnianiu materiałów krzywdzących, ośmieszających lub zawierających dane, których ujawnienie stanowiłoby zagrożenie dla praw i wolności osoby, której dane dotyczą.
-
W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie wizerunku dziecka osoba wykonująca zdjęcia lub film zostanie o tym poinformowana i zobowiązana do respektowania tej decyzji. Jej realizacja nie może być w żaden sposób wykluczająca dla dziecka/ucznia.
-
Bezpieczeństwo danych
-
Wszystkie dane przetwarzane przez jednostkę są na bieżąco analizowane pod względem ich niezbędności dla administratora.
-
Personel przechodzi regularne szkolenia z zasad ochrony danych osobowych.
-
Przeprowadzana jest analiza ryzyka oraz – w razie potrzeby – ocena skutków przetwarzania danych.
-
Zawarto umowy powierzenia przetwarzania danych aby zachować założone standardy bezpieczeństwa również w przypadku powierzania przetwarzania danych podmiotom zewnętrznym.
-
Stosowane są zabezpieczenia fizyczne, techniczne i organizacyjne dla obszarów,
w których dane osobowe są przetwarzane. -
Każde podejrzenie niewłaściwego wykorzystywania danych, naruszenia poufności, integralności lub dostępności danych są niezwłocznie zgłaszane dyrektorowi oraz poddawane analizie ryzyka przy wsparciu inspektora ochrony danych.
Rozdział VI
Zasady dostępu dzieci do internetu oraz ochrony przed szkodliwymi treściami
-
Na terenie Przedszkola zabrania się osobom małoletnim korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych służących do przekazu informacji podczas zajęć i uroczystości przedszkolnych.
-
Dopuszcza się używanie urządzeń multimedialnych na zajęciach edukacyjnych, jeżeli wymaga tego tok zajęć lub program nauczania.
-
Placówka zapewniając dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
-
Na terenie Placówki dostęp dziecka do Internetu możliwy jest pod nadzorem:
-
Nauczyciela podczas zajęć
-
-
Pracownik Placówki czuwa nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas zajęć
-
W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika Placówki, pracownik Placówki ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania
z Internetu. Pracownik Placówki czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania
z Internetu przez dzieci podczas zajęć. -
Wychowawca jest zobowiązany do monitorowania, czy na komputerach z dostępem
do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. -
W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wychowawca ustala, kto korzystał
z komputera w czasie ich wprowadzania. -
Informacje o osobie, która korzystała z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wychowawca przekazuje dyrektorowi.
-
Dyrektor przeprowadza z osobą, o której mowa w punktach poprzedzających, rozmowę dyscyplinującą.
Rozdział VII
Monitoring stosowania Polityki
-
Osobami odpowiedzialnymi za monitorowanie realizacji Standardów ochrony małoletnich są: pedagog, psycholog, pracownik niepedagogiczny, przedstawiciel Rady Pedagogicznej.
-
Zespół zobowiązany jest minimum raz na 2 lata do przeprowadzenia aktualizacji Standarów oraz do corocznej analizy ryzyk
-
Wnioski po przeprowadzonej aktualizacji należy pisemnie udokumentować.
-
Osoby, o których mowa w punkcie 1, są odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Standardów (załącznik nr 7), za reagowanie na sygnały ich naruszenia oraz zaproponowanie zmian
w Standardach -
Osoby, o których mowa w punkcie 1, przeprowadzają wśród pracowników Placówki, raz na rok ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.
-
Pracownicy Placówki mogą proponować zmiany w Standardach oraz wskazywać ich naruszenia w placówce.
-
Osoby odpowiedzialne sporządzają raport z monitoringu, który następnie przekazują dyrektorowi.
-
Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Placówki oraz opiekunom dzieci ich nowe brzmienie.
-
Osoba odpowiedzialna za Politykę, w razie dokonania w niej zmian, przeprowadza wśród pracowników placówki szkolenie z aktualizacji Polityki. Z przeprowadzonego szkolenia sporządza się protokół, który podpisuje osoba odpowiedzialna za Politykę oraz osoby biorące w nim udział.
Rozdział VIII
Przepisy końcowe
-
Polityka Ochrony Dzieci wchodzi w życie z dniem ich ogłoszenia.
-
Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Przedszkola, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników, poprzez zamieszczenie na stronie internetowej oraz wywieszenie
w widocznym miejscu w przedszkolu , również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci. -
Zasady ustalania Planu wsparcia małoletniemu po ujawnieniu krzywdzenia: